Bun Venit în România!


Auziti ce tupeu pe capu’ nostru, oameni buni, facem ghidul strainului de comportament civilizat. Adica il invatam pe nea chinezu, pe nea africanu si pe cine mai indrazneste sa ne calce iarba, sa se poarte frumos cu functionarii nostri. Am citit aberatia asta si m-am dus cu gandul la toate neplacerile pe care le inghiti in sec de fiecare data cand calci pragul vre-unei institutii sau restaurant. Vorbe reci, privire de gheta, gesturi critice si nici un fel de multumire ca existi sa le umpli buzunarele de bani. Cand te infatisezi in fata lor iti arunca cate un ochi stramb de-ai zice ca le-ai luat din leafa sau li se raceste cafeaua din cauza ta. Sunt plini de ei si iti vorbesc cu ironie. Niste oameni frustrati care n-au avut timp si bani ca sa-si termine studiile si din cauza ta ei sunt in situatia ingrata de a te servi pe tine, cel care traiesti sa furi si sa omori in fiecare zi ca sa castigi un ban nemeritat. Tu esti vinovat de toata viata lui nefericita si se comporta ca atare.

Si, in aceste conditii guvernul nostru se gandeste ca acesti functionari se vor simti mai bine daca un strain va rupe ceva romana si le va zambi, ca sa nu zic ca sunt „sfatuti” sa nu-l intrerupa pe interlocutor.

Dar hai sa facem un mic ocol prin acest ghid. Din adancul gandirii Ministerul Muncii va prezinta ghidul: „Bun Venit în România! Ghid de informare pentru cetăţenii din state terţe”:

(in paranteza fiind spus m-am enervat si am pus si minunatele laude la adresa tarii noastre)

Norme şi valori fundamentale ale românilor.
În societatea românească sunt apreciate, împărtăşite şi promovate valori precum:
toleranţa, generozitatea, educaţia, bunele maniere, sociabilitatea, munca, cinstea,
perseverenţa, ospitalitatea.
Statul român promovează şi apără drepturile şi libertăţile fundamentale ale omului,
pluralismul, valorile democraţiei, drepturile minorităţilor, multiculturalismul şi
principiile societăţii deschise – transparenţa, activismul civic, pluralitatea opiniilor
şi intereselor.
În România se respectă principiul egalităţii dintre femei şi bărbaţi. Aceştia
beneficiază de drepturi şi tratament egal în ceea ce priveşte accesul la educaţie,
piaţa muncii, cultură, viaţă socială, demnităţi publice şi funcţii politice etc.
Convenţii sociale
În cadrul oricărei interacţiuni cu ceilalţi, se comunică pe un ton civilizat, nonagresiv.
Fiecare interlocutor este aşteptat să-şi termine intervenţia, fără a fi
întrerupt.
Salutul între bărbaţi este însoţit, deseori, de o strângere de mână.
Mişcarea verticală a capului (de sus în jos) echivalează cu “Da”, exprimând
acordul. Mişcarea orizontală a capului (de la dreapta la stânga) echivalează cu
“Nu”, exprimând un dezacord.
Florile se oferă în număr impar.
Într-o întâlnire, punctualitatea este foarte apreciată. Întârzierile trebuie anunţate.
Mijloacele publice de transport în comun au prevăzute locuri speciale pentru
bătrâni, bolnavi, femei gravide şi persoane cu copii în braţe.
În instituţiile statului, interacţiunea între funcţionari şi public se realizează pe un
ton reciproc politicos, ne-provocator şi ne-agresiv.

Ca o incheiere, nu ma blamati ca sunt atat de rea si fac reclama proasta tarii noastre. Dar nu e normal totusi, caci asta e semnalul de alarma, sa iti imbunatatesti tu ghidul social si mai apoi sa „sfatuiesti” pe ceilalti cum si ce sa faca? Mda, stiu ca nu degeaba s-au decis toti din afara sa ne prezinte ca pe niste pierde vara, coate goale. Insa nu eu am facut primul pas si nici tu…ci cei care se duc frecvent in afara. Aia sunt vinovati ca ne fac de ras. Pentru aia ar trebui impuse niste reguli de conduita. Dar stim cu totii ca e nevoie de mai mult….

110110Ghid_info_state_terte

Anunțuri

2 gânduri despre „Bun Venit în România!

  1. Uite

    Cred ca problema este intretinuta si va fi asa intotdeauna.
    De ce?
    Pai comportamentul „lor” fata de „noi” este bazat pe prejudecati. ex:”de a te servi pe tine, cel care traiesti sa furi si sa omori in fiecare zi ca sa castigi un ban nemeritat”
    si
    comportamentul „nostru” fata de „ei” este bazat tot pe prejudecati. ex: „toate neplacerile pe care le inghiti in sec de fiecare data cand calci pragul vre-unei institutii sau restaurant. Vorbe reci, privire de gheta, gesturi critice si nici un fel de multumire ca existi sa le umpli buzunarele de bani. Cand te infatisezi in fata lor iti arunca cate un ochi stramb de-ai zice ca le-ai luat din leafa sau li se raceste cafeaua din cauza ta. Sunt plini de ei si iti vorbesc cu ironie. Niste oameni frustrati care n-au avut timp si bani ca sa-si termine studiile si din cauza ta ei sunt in situatia ingrata de a te servi pe tine,”

    ok.
    prejudecatile la fel ca si snobismul presupun o suprageneralizare a unor caracteristici.
    Nu cred ca ne face bine acest lucru niciuneia dintre parti.
    Vrei respect, arata respect tu prima data.

    Am fost antreprenor 5 ani. In majoritatea cazurilor am acordat incredere de la inceput. Pot sa iti spun ca intr-o majoritate covarsitoare am primit un tratament extraordinar de la functionarii publici care au facut mai mult decat li se cerea.
    Nu am dat spaga niciodata si nu a trebuit sa intervin prin pile. Chiar si asa am primit serviciile solicitate la un nivel de calitatea ridicat.
    Am avut si experiente neplacute (putine), dar nu cred ca e cazul sa generalizez.

    O analogie pe snobism. Am facut o groaza de gafe si greseli la viata mea, la fel cum am facut o groaza de chestii misto. As prefera ca nimeni sa nu ma judece doar pe comportamentele negative.

    Daca vrei sa iti exprimi o parere referitor la sistemul de stat uita-te din ce este el compus. Nu sunt numai functionarii de la primarie sau Min Muncii. Sunt si functionarii de la protectia sociala de ex. Oameni care lucreaza pe niste job-uri pe care daca le-am avea noi am intra in depresie. Mai mult de atat ei lucreaza foarte mult pe biscuiti (salar de 800 ron). Foarte multi dintre ei sunt oameni extraordinari care make a difference in fiecare zi. Sunt understaffed si nu au acces la perfectionare. Lucreaza cu niste situatii care nu te lasa sa crezi ca lumea e un loc frumos si drept. Chiar si asa, mare parte din ei vor fi dati afara, pe langa faptul ca li se va taia din salar.

    o zi super

    • Multumesc ca ai raspuns acestui articol si pt ca mi-ai urmarit blogul.
      Inteleg unde bati insa eu vorbesc despre lucruri pe care le-am trait. Exact de ceea ce m-am lovit aflata de ambele parti ale baricadei. Am lucrat 8 ani intr-o institutie f cunoscuta la relatii cu publicul, economist…dar n-am fost economist toti acesti ani ci doar 2, restul, desi aveam studii sup, aveam functie si sal pe masura (o mizerie) dar asta nu m-a impiedicat sa ma port civilizat cu clientii, oricine ar fi fost ei…plecam de la doua premise: 1. nu se stie niciodata cand te vei intalni cu acel om si vei avea nevoie de serviciile acestuia si-ti va face placere sa fii servit frumos si civilizat (desi au fost si cazuri putine in care nu s-a intors la fel serviciul…:(); 2. nu se stie niciodata, oricat de profesionist ai fi, cand gresesti fara voia ta si vei avea nevoie de indulgenta celuilalt (treaba care s-a si intamplat). Apoi nici eu n-am avut parte de specializari si nici de tratamente mai speciale la servici. Ba din contra munceam cat zece. Si cand zic asta aveam nu doar departamentul meu ci si altele in lucru. Am facut mai mult decat specializarile din diploma si decat se imp[unea ca limita a bunului simt ca sa nu zic legala. Dar, cand stii ca nu ai alternative, te lupti insa nu iti pierzi virtutile, calitatile de om daca le-ai avut vre-odata.
      Apoi mama, care n-a fost inzestrata cu noroc ca sa termine studiile, m-a invatat sa apreciez oamenii dupa valoarea lor umana si intelectuala nu dupa o hartie. Am ajuns sa ma marit cu un om, care si-a finalizat studiile dupa ce ne-am castorit, cand s-a gasit timp. L-am apreciat exact cum am fost educata.
      De aceea nu cer altceva decat sa nu fiu judecata dupa niste criterii generale. Pentru ca celalalt sa nu-mi dea ocazia sa o fac si eu. Sincer iti spun as fi indreptatita si as fi mult mai dura in aprecieri (dealtfel f adevarate) daca as incerca sa-i dau o lectie. Insa inghit in sec de fiecare data pentru ca inteleg frustrarile fiecaruia. Ce nu inteleg este de ce nu intorc si ei obrazul. Conteaza mult sa fii cinstit, educat…si sa dai mai mult decat primesti. Asta ar fi defapt tema care ar trebui inteleasa.
      Apoi nu poti sa stii ce probleme are cel care vine la tine la ghiseu, dau un exemplu, si nu faci altceva decat sa-l enervezi mai tare sau sa-l deprimi cu ignoranta ta. Invatam sa fii empatic cu clientul. Da, e o metoda buna sa-i castigi increderea si simpatia.
      Ma opresc aici. Numai bine

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s